Blog

Zioła i przyprawy cz. 1

Na łąkach i w lasach rosną ogromne ilości roślin. Większość z nas nie rozpoznaje ich, bo szkoła nie uczy nas takich rzeczy. Wśród tego „zielska” można znaleźć mnóstwo roślin, które mają zbawienny wpływ na nasz organizm.

Zanim powstała nowoczesna medycyna ludzie leczyli się za pomocą ziół. Niestety z czasem zaczęto odchodzić od nich, twierdząc że są nieskuteczne. W ostatnim czasie tendencja jest odwrotna. Wracamy do naturalnych metod leczenia jako zdrowszych i bezpieczniejszych.

Większość najlepszych ziół i przypraw rośnie w odległych stronach świata. Jednak w dzisiejszych czasach nie stanowi to problemu. W sklepach możemy dostać niemalże wszystko.

W związku z powyższym chcę omówić kilka przypraw i ziół, które mogą pomóc w budowaniu zarówno formy sportowej, jak i zdrowia.

IMBIR

Imbir jest nam dobrze znany jako przyprawa. Jednak od dawna jest stosowany na dalekim wschodzie w celach leczniczych. Swoje właściwości zawdzięcza głównie terpenom i gingerolom.imbir

Zatem co takiego oferuje nam imbir?

Wspomaga odporność organizmu przez swoje działanie bakterio i grzybobójcze, co wpływa pozytywnie na nasz system immunologiczny. Poza tym dobrze sprawdza się podczas leczenia kontuzji. Zmniejsza obrzęk, działa przeciwbólowo, a także przeciwzapalnie. Z tych powodów często możemy znaleźć go w suplementach wspomagających stawy. Poza właściwościami leczniczymi oferuje nam wspomaganie funkcjonowania organizmu. Poprawia krążenie krwi oraz chroni przed tworzeniem zakrzepów (działa przeciwmiażdżycowo) i obniża cholesterol. Kolejnym obszarem działania imbiru jest układ trawienny. Pobudza wydzielanie śliny i soków trawiennych. Poza tym ułatwia usuwanie gazów i rozluźnia jelita.

Warto również wspomnieć, że wspomaga koncentrację poprzez poprawę ukrwienia mózgu oraz stosowany jest do uśmierzania choroby lokomocyjnej.

KURKUMA

Kurkuma pochodzi z Azji południowo-wschodniej. Znana jest tam od tysięcy lat. Przyprawa ta pozyskiwana jest z ostrzyżu długiego. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że to właśnie kurkuma nadaje charakterystyczny żółty kolor dobrze znanej przyprawie – curry. Właśnie dlatego najpierw służyła jako barwnik i… przyprawa, a dopiero później odkryto inne jej właściwości.Gelbwurz / Curry

W medycynie indyjskiej kurkuma zalecana jest na stany zapalne. Liczne badania pokazują, że jest skuteczna przy chorobie zwyrodnieniowej stawów i reumatoidalnym zapaleniu stawów. Poza tym wspomaga pracę i funkcjonowanie układu pokarmowego. Wzmaga wydzielanie żółci i wspomaga pracę wątroby. Zwalcza również wrzodziejące zapalenie jelita oraz wrzody żołądka (jednak są również badania mówiące coś całkowicie przeciwnego). Kurkuma jest również silnym antyoksydantem, dzięki czemu działa oczyszczająco na organizm. Zwalcza również bakterie i grzyby oraz stabilizuje poziom cukru. Trwają również badania nad działaniem przeciwnowotworowym kurkumy.

CYNAMON

Cynamon jest znany tylko jako przyprawa do słodkich dań. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego ile korzyści zdrowotnych przynosi jego spożywanie. Jednym z bardziej znanych zalet cynamonu jest wpływ na poziom cukru wecynamon krwi. Poprawia wrażliwość insulinową i spowalnia wchłanianie węglowodanów, zmniejszając tym samym ryzyko
zapadnięcia na cukrzycę. Wiele osób również może zainteresować fakt regulowania procesów trawienia. Podobnie jak kurkuma działa antyoksydacyjnie czym wzmacnia organizm. Działa również przeciwbakteryjnie, grzybobójczo oraz odkażająco. Badania pokazały, że skutecznie hamuje wzrost bakterii helikobakter. Przyprawa ta wspomaga również układ krążenia poprzez obniżanie poziomu trójglicerydów i cholesterolu LDL.

Osoby trenujące będą zapewne zainteresowane działaniem przeciwzapalnym i łagodzącym bóle mięśni. Wygląda na to, że cynamon może wspomagać procesy treningowe.

Uwaga! Wiele produktów na polskim rynku zawiera kumarynę, która powoduje marskość wątroby. Zatem jak zawsze – co za dużo to niezdrowo. Najmniej kumaryny znajduje się w cynamonie cejlońskim.

ŻEŃ-SZEŃ

Na koniec postanowiłem omówić dość znane zioło. Żeń-szeń znany i stosowany jest w Chinach od tysięcy lat. Na świecie można znaleźć kilka jego odmian, jak i rośliny o podobnej nazwie, które realnie nic z nim nie mają wspólnego. Od dłuższego czasu doceniają jego działanie mieszkańcy całego świata, gdyż wpływa na nasz organizm na wielu płaszczyznach. Najbardziej znany jest wpływ na układ nerwowy. Działa pobudzająco, przeciwdziała zmęczeniu oraz niweluje syndrom przewlekłego zmęczenia. Wspomaga również procesy myślenia i pamięć. Z tych właśnie powodów żeń-szeń stał się bardzo popularny w Europie. Zapracowani i przemęczeni ludzie potrzebują wspomagana dla swojego układu nerwowego.swanson-zen-szen-azjatycki

Kolejnym dobrze znanym faktem jest wzmacnianie układu odpornościowego. Stymuluje produkcję przeciwciał, zwiększa ilość limfocytów T i komórek NK oraz wzmaga odporność nieswoistą. Zmniejsza również ryzyko zachorowania na grypę, raka oraz wystąpienia przeziębienia. Pobudza także produkcję przeciwciał.

Trochę mniej znany jest wpływ żeń-szenia na układ krążenia. Obniża bowiem poziom cholesterolu, ryzyko wykrzepiania wewnątrzkomórkowego oraz ciśnienie.

Żeń-szeń również oddziałuje na układ pokarmowy. Wspomaga wchłanianie składników odżywczych oraz obniża poziom cukru. Dzięki tym właściwościom polecany jest osobom chorym na cukrzycę.

Jak widać już po tych kilku przykładach, dodanie odpowiednich ziół i przypraw może znacznie wspomóc działanie naszego organizmu. W końcu zawodnicy sportów sylwetkowych (i nie tylko oni) spożywają duże ilości pokarmów. Zatem powinno nam zależeć na wspomaganiu układu pokarmowego w trawieniu i przyswajaniu składników odżywczych. Poza tym, każdy dzień choroby bardzo odbija się na formie. Przedstawione tutaj produkty mogą wspomóc również nasz układ immunologiczny. Jak już sami wiecie, można by wymieniać tak długo. Zatem chyba warto spojrzeć na przyprawy i zioła nie tylko pod kątem dodatków smakowych. Ich wszechstronne działanie może wspomóc nasz organizm w różnych momentach. Mogą stać się nieocenioną bronią w walce o lepszą formę.

Artykuł ukazał się w magazynie „Kulturystyka i Fitness Sport dla Wszystkich” nr 5/2014

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *