Blog

Sól – suplement dla sportowców?

Hiszpańscy naukowcy sprawdzili jaki wpływ ma sól na wyniki zawodników triatlonu. Uznali, że może dożo zmienić.

Przeciętny Kowalski bez problemu zrealizuje zapotrzebowanie na sód z diety. Jednak osoby trenującesól sporty wydolnościowe, szczególnie w wysokich temperaturach, powinny uzupełniać go. Niedobór sodu (sól) bowiem będzie miał wpływ na gospodarkę wodną organizmu.

Naukowcy z UCJC podawali kapsułki, które zawierały sól, zawodnikom podczas zawodów Half Ironman (1,9 km pływania, 90 kg jazdy na rowerze, 21 km biegu). Podawana ilość równoważyć miała 71% utraconego sodu z potem. Uczestnicy badania pili oczywiście napoje izotoniczne, tak jak robili to do tej pory.

Okazało się, że osoby przyjmujące sól miały średnio o 26 minut lepsze wyniki. Głównie dotyczyło to prędkości biegu i jazdy na rowerze. Naukowcy uważają, że dodatek soli poprawił nawodnienie oraz poziom elektrolitów, co wpłynęło na poprawę wyników.

Napoje izotoniczne nie uzupełniają poziomu elektrolitów w tak ciężkim i długim wysiłku jakim jest triatlon. Przy wysiłkach do dwóch godzin zapewne będą wystarczające.

Nie oznacza to, że mamy dodawć sól do wszystkiego co jemy. Jednak osoby mające bardzo długie treningi i obficie pocące się, powinny przyjrzeć się swojemu spożyciu soli. Napoje izotoniczne dostarczają jedynie koło połowy sodu jaki traci się w trakcie takich treningów.

Wyniki te pokazują jak „słabe” są wody niskosodowe dla osób aktywnych. Okazuje się, że sól może też być naszym sprzymierzeńcem.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *